Sociální podnikání
Sociální podnikání začíná být v České republice stále skloňovanějším pojmem a postupně tak vzrůstá míra propagace i zapojení společností do tohoto segmentu.
Co přesně ale sociální podnikání je a proč se jím zabývat?
Sociální podnikání v sobě spojuje ekonomickou, sociální a environmentální dimenzi, a je to tedy zjednodušeně podnik, který je ekonomicky životaschopný a zároveň odpovědný k přírodě i k lidem. V české legislativě se jedná o neukotvený pojem, jednotná definice sociální ekonomiky a sociálního podnikání tedy neexistuje, přesto jsou nastaveny určité principy, které nám mohou pomoci podstatu sociálního podnikání pochopit:
- Můžeme říci, že sociální podnik se obecně podílí na řešení problémů místní komunity či celé společnosti.
- Jde o ekonomicky udržitelný podnik, který je standardně založen za účelem generování zisku, nicméně jeho větší část reinvestuje do vybavení podniku, vzdělávání zaměstnanců či naplňování obecně prospěšných cílů.
- Sociální podnik nediskriminuje a zaměstnává cíleně také zdravotně či sociálně znevýhodněné zaměstnance a zabraňuje tak jejich společenskému vyloučení.
- Sociální podnik směřuje k maximálnímu zapojení zaměstnanců do rozhodování.
- Cílem sociálního podniku je také environmentální udržitelnost a obecně pozitivní dopad na lokální komunity.
Sociální podnik je tedy obecně prospěšný a vznik sociálních podniků proto podporuje řada subjektů včetně Evropská unie, která již od roku 2009 projektům sociální ekonomiky umožňuje získat dotace z evropských fondů. Získání takovýchto dotací ovšem není snadné a podnik musí splňovat přesná kritéria. I bez této podpory však řada sociálně odpovědných podniků se silnou myšlenkou dokázala obstát. Řada podnikatelů navíc zjistila, že sociálně a zdravotně znevýhodnění jsou loajálními a poctivými zaměstnanci, kteří si práce velmi váží. Základ úspěchu je však v sociálním podnikání tak jako i v podnikání všeobecně jasný – konkurenceschopný podnikatelský záměr.
Zdroj: socialnipodnikani.info, 2013
Adresář sociálních podniků
Adresář sociálních podniků je jedinečný zdroj informací o sociálním podnikání v České republice. Naleznete v něm přes 100 organizací, které se hlásí k myšlence sociálního podnikání. Pro přehlednost jsme použili několik filtrů pro třídění, obor činnosti, místo podnikání, společenskou prospěšnost a cílovou skupinu, která je v podniku zaměstnána.
Adresář je k dispozici zde.
Zdroj: www.ceske-socialni-podnikani.cz, 2013