Zpráva o společenské odpovědnosti firem v outdoorovém průmyslu v rámci jejich dodavatelského řetězce
Kampaň Ušili to na nás!
Kampaň se věnuje problematice pracovních podmínek při výrobě oblečení v rozvojových zemích, a to jak módního, tak i sportovního. Pro Českou republiku je typický neobvykle vysoký počet „outdoorových“ obchodů, které na rozdíl od mnohých prodejců levné módy nabízejí značkové zboží za ceny v řádech tisíců až desetitisíců. Tuto cenu odůvodňují specifickou funkčností oděvů a značkou, která má zaručovat určité vlastnosti. Zároveň obliba outdoorového oblečení u Čechů stoupá. Za sportovní oblečení a vybavení utratili v roce 2009 lidé v průměru 4 780 Kč (Zdroj: Ipsos Tambor, 2010).
Stále častěji se setkáváme s proklamací environmentálních závazků firem, nicméně se téměř nic nedozvídáme o původu jejich zboží a o podmínkách, za kterých bylo vyrobeno. Většina firem přesunula svoji výrobu do jihovýchodní Asie a pracovní podmínky zde většinou nekorespondují s image, kterou jednotlivé značky předkládají veřejnosti. Výzkum kampaně Ušili to na nás! dokládá, že dělníci v továrnách na outdoorové oblečení dostávají velmi nízké mzdy, které jsou nuceni si „přilepšovat“ neúměrně dlouhými přesčasy. Dále čelí rovněž hrubému zacházení, zadržování mezd nebo zaměstnávání na nevýhodné krátkodobé smlouvy.
Jako spotřebitelé víme jen velmi málo o tom, jak žijí lidé, kteří sportovní oblečení přímo vyrábějí. Většina firem tyto informace přísně střeží. Proto kampaň Ušili to na nás! oslovila dotazníkovým šetřením 29 outdoorových firem a požádala jejich představitele, aby nám zodpověděli otázky ohledně transparentnosti firmy, její společenské odpovědnosti z hlediska pracovních podmínek, a také ohledně mechanizmů implementace a ověřování dodržování této odpovědnosti. Spektrum oslovených firem bylo poměrně široké – od outdoorových značek vyrábějících zboží pro turistiku či lyžování, až po oblečení pro snowboarding, skateboarding a volný čas. Dotazy zodpovědělo 17 firem, přičemž se jedná výlučně o firmy spadající do kategorie outdoorových značek pro „tradiční“ sporty.
Na základě výsledků průzkumu mezi firmami je možné tyto firmy rozdělit na tři skupiny. První (nejmenší) skupina firem problematice pracovních podmínek ve své výrobě věnuje velkou pozornost a víceméně s kampaní komunikovala otevřeně. Tyto firmy, mezi které patří firma Mammut, Jack Wolfskin nebo Odlo přijali vnitřní etický kodex, který je závazný pro všechny dodavatele. Etický kodex je implementován do praxe a jeho dodržování je předmětem nezávislých sociálních auditů. Uvedené firmy jsou členy nezávislých vícestranných iniciativ, v rámci kterých jsou kromě firem zapojeny také odbory, místní organizace a nevládní organizace. Při zakoupení oblečení těchto značek může mít tedy spotřebitel jistotu, že bylo vyrobeno za eticky přijatelných podmínek.
Druhá skupina firem v otázce pracovních podmínek podniká určité kroky ke zlepšení, avšak tyto kroky jsou nedostatečné nebo nesystematické. Tyto značky jsou transparentní do různé omezené míry – většina z nich zveřejnila svoje etické kodexy, nicméně některé z nich tak neučinily. Většina těchto společností disponuje etickým kodexem, avšak problematická bývá jeho implementace do výrobních procesů a následná kontrola jeho dodržování. Dodržování etického kodexu nebývá kontrolováno nezávislými audity. U firem této skupiny je možné a žádoucí dále pokračovat ve snaze zlepšit pracovní podmínky, zvýšit svoji transparentnost, přijmout více odpovědnosti za své dodavatele a eventuálně se i zapojit do nezávislé vícestranné iniciativy. Příklad společností druhé skupiny jsou například firmy Columbia, Patagonia, Helly Hansen, Billabong nebo z českých firem Alpine Pro a Direct Alpine.
Poslední skupinou firem jsou společnosti, jejichž představitelé na otázky neodpověděli. Tyto firmy navíc na svých stránkách nezveřejňují žádné relevantní informace ohledně své společenské odpovědnosti v rámci dodavatelského řetězce. U těchto firem se předpokládá, že se problematice pracovních podmínek nevěnují nebo věnují jenom minimálně. Tyto firmy jsou netransparentní a nedisponují žádnými dokumenty, na základě kterých lze vyloučit porušování lidských a pracovních práv při výrobě jejich zboží. Mezi tyto firmy patří například společnosti Burton, Etnies, O’Neill, Rip Curl nebo český Hannah.
Kompletní zpráva z výzkumu a stavu CSR těchto firem ke stažení zde.
Více info k samotné kampani Ušili to na nás" na následujícím odkazu.